Parpir - Mulberry

Har du brug for hjælp til origami, eller har du spørgsmål i øvrigt?
Se også htpp://foldning.dk/

Parpir - Mulberry

Indlægaf Jens Christian » søn 15. maj 2011 21:07

Hej alle foldere

Jeg har siddet og surfet lidt på internettet, og er faldet over en ny teknik, hvor man skal bruge meget tyndt papir med meget stærke fibre. disse går under navne som hanji, unryo og lokta der er vist også flere som jeg ikke kender til. papiret skal have en forholdsvis lav GMS, jeg mener nok det er omkring 20-30 gms. Der udover skal man også bruge MC(Methyl Cellulose) hvilket jeg heller ikke ved hvor man kan købe. Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig, og jeg er åben for at købe fra udenlandske forretninger.

Jens christian
Jens Christian

Geografisk sted: Østerbro

Re: Parpir - Mulberry

Indlægaf Hans Dybkjær » man 16. maj 2011 16:49

Hej Jens Christian
Long time no hear - det glæder mig du stadig folder.

MC = Metylcellulose. Næsten det samme som tapetklister, men man kan få en renere udgave til bogbinding og hobby.
Jeg har selv købt noget her: http://paperworld.dk/index.php?selectio ... Itemid=56#
og blandet en portion i et lille ("halvt" syltetøjsglas med skruelåg - det holder fint i lang tid i køleskab hvis man får blandet mere end man lige har brug for.
Bo fra Paperworld har hjemme i Charlottenlund og plejer at levere pænt og hurtigt - jeg har købt en del der. Også meget papir, men de helt lette typer er der ikke, kun ned til en del 60 g japansk papir.

Jeg har ikke erfaring med hanji etc.

Ved origavanza-mødet 1. maj (http://foldning.dk/da/kalender.html) havde vi vådfoldning, men der brugte vi den modsatte slags papir, elefanthud, som i sig selv er meget kraftigt, så der bruger man ikke lim til at forstærke papiret. Som jeg forstår det, er grundideen den samme, at man med let dampet papir bedre kan forme modellen og få den til at holde facon efterfølgende.
Det kunne være interessant at holde en anden origavanza-gang hvor vi ser på MC-tilgangen.

Tror du forresten man kan bruge silkepapir at øve sig på? Det er noget billigere end hanji og venner.

Venlig hilsen
Hans
Hans Dybkjær

Geografisk sted: Gentofte

Re: Parpir - Mulberry

Indlægaf Jens Christian » man 16. maj 2011 18:28

Ja det er lang tid siden, det var bl.a. fordi jeg mistede gejsten for at folde. men nu har jeg fået blod på tanden og er begyndt at folde lidt igen. jeg tror godt man kan bruge silke papir. jeg har kigget lidt og har fundet ud af at det man gerne skulle opnå ved at bruge hanji og co. er de lange fibre. Derimod almindeligt silke papir som er lavet af en masse papir som er kørtsammen i en blender(efter hvad jeg har læst) og der med korte fibre der ikke kan klare at blive strukket og vredet i de mere komplexe modeller. men jeg tror at det ville fungere rigtig godt til frøen jeg så i havde lavet med vådfoldning.

jeg vil fortsat lige kigge efter steder hvor man kan få mulberry papir, og melder gerne tilbage når jeg har fundet et sted.

ps: jeg har læst at unryo skulle fungere næsten lige så godt som hanji, det er nemlig meget billigere. Jeg fandt faktisk et sted men de shippede ikke til danmark. ;)

hilsen jens christian
Jens Christian

Geografisk sted: Østerbro

Tilbage til Spørgsmål og svar